Jak działają hamulce bębnowe i tarczowe?

gru 27, 2024 | artykuł, budowa samochodu, porównania

hamulce bębnowe i tarczowe

Hamulce są jednym z najważniejszych elementów w samochodzie, odpowiadającym za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dwa najczęściej stosowane typy hamulców w pojazdach to hamulce bębnowe i tarczowe. Choć ich zadaniem jest to samo – spowolnienie i zatrzymanie pojazdu – różnią się konstrukcją, zasadą działania oraz efektywnością.

Hamulce bębnowe – budowa i działanie

Hamulce bębnowe to starszy typ hamulców, stosowany głównie w tylnych kołach samochodów osobowych oraz w pojazdach ciężarowych. Ich działanie opiera się na wykorzystaniu siły tarcia pomiędzy szczękami hamulcowymi a bębnem.

Budowa:

  • Bęben hamulcowy: Metalowa część o kształcie cylindra, obracająca się wraz z kołem.
  • Szczęki hamulcowe: Wewnątrz bębna znajdują się dwie półokrągłe szczęki pokryte okładziną cierną.
  • Cylinderek hamulcowy: Umieszczony między szczękami, wytwarza ciśnienie, które rozszerza szczęki w stronę bębna.
  • Sprężyny powrotne: Umożliwiają cofanie szczęk po zwolnieniu hamulca.

Zasada działania:

  1. Po naciśnięciu pedału hamulca płyn hamulcowy trafia do cylinderka, który rozpycha szczęki hamulcowe.
  2. Szczeki dociskają się do wewnętrznej powierzchni bębna, wytwarzając tarcie.
  3. Tarcie spowalnia obrót bębna, co w konsekwencji hamuje koło.
  4. Po zwolnieniu pedału sprężyny powrotne cofają szczęki, uwalniając bęben.

Zalety:

  • Prosta konstrukcja i niskie koszty produkcji.
  • Skuteczność w zastosowaniach wymagających dużej siły hamowania, np. w ciężarówkach.
  • Dłuższa żywotność w przypadku mniejszych obciążeń.

Wady:

  • Mniejsza efektywność chłodzenia – Zamknięta konstrukcja utrudnia odprowadzanie ciepła.
  • Mniej precyzyjne hamowanie – Większe ryzyko przegrzewania i spadku skuteczności (tzw. fading).
  • Trudniejsza konserwacja i wymiana elementów.

Hamulce tarczowe – budowa i działanie

Hamulce tarczowe są nowocześniejszym rozwiązaniem, stosowanym głównie w przednich kołach samochodów osobowych, a coraz częściej także we wszystkich kołach. Ich konstrukcja pozwala na bardziej efektywne chłodzenie i precyzyjne hamowanie.

Budowa:

  • Tarcza hamulcowa: Metalowy dysk, który obraca się razem z kołem.
  • Klocki hamulcowe: Elementy pokryte okładziną cierną, które dociskają tarczę.
  • Zacisk hamulcowy: Mechanizm dociskający klocki do tarczy.
  • Płyn hamulcowy: Przenosi siłę z pedału hamulca do zacisku.

Zasada działania:

  1. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje przepływ płynu hamulcowego do zacisków.
  2. Zacisk dociska klocki hamulcowe do obu stron tarczy.
  3. Tarcie między klockami a tarczą spowalnia jej obrót, co powoduje zatrzymanie koła.
  4. Po zwolnieniu pedału klocki oddalają się od tarczy, umożliwiając swobodny ruch.

Zalety:

  • Lepsze odprowadzanie ciepła – Otwarta konstrukcja i często perforowana tarcza pozwalają na efektywne chłodzenie.
  • Większa precyzja hamowania – Idealne do dynamicznej jazdy i samochodów sportowych.
  • Łatwiejsza konserwacja – Prostszy dostęp do klocków i tarcz.

Wady:

  • Wyższy koszt produkcji i napraw.
  • Mniejsza żywotność klocków w porównaniu do szczęk w bębnach.
  • Słabsze działanie w pojazdach o dużym obciążeniu – W takich przypadkach nadal preferowane są bębny.

Porównanie hamulców bębnowych i tarczowych

Cechy Hamulce bębnowe Hamulce tarczowe
Skuteczność chłodzenia Niska Wysoka
Koszt produkcji Niska Wyższy
Precyzja hamowania Mniejsza Większa
Zastosowanie Tylnie koła, pojazdy ciężkie Przednie koła, auta sportowe
Trwałość elementów Wyższa Niższa

Który rodzaj hamulców wybrać?

Wybór zależy od zastosowania pojazdu i stylu jazdy:

  • Hamulce bębnowe: Sprawdzają się w pojazdach użytkowych oraz w miejscach, gdzie priorytetem są niskie koszty.
  • Hamulce tarczowe: Idealne dla samochodów osobowych, sportowych i tych, które wymagają precyzyjnego oraz wydajnego hamowania.

Współczesne pojazdy często łączą oba rozwiązania – hamulce tarczowe na przedniej osi i bębnowe na tylnej, co zapewnia optymalną równowagę między kosztami, efektywnością i trwałością.

Najpopularniejsze marki samochodowe: