Nash Metropolitan ciekawostki
Nash Metropolitan był kompaktowym samochodem produkowanym w latach 1954-1962 przez firmę Nash Motors, a później przez American Motors Corporation (AMC). Był jednym z pierwszych amerykańskich samochodów subkompaktowych, przeznaczonym głównie do użytku miejskiego.
Ostatnia aktualizacja: 2024-09-12 00:06:33
13 ciekawostek o samochodzie Nash Metropolitan
1. Pierwsza prezentacja
Samochód Nash Metropolitan po raz pierwszy zaprezentowany został w październiku 1952 roku.
2. Znaczenie nazwy „Metropolitan”
Nazwa „Metropolitan” miała nawiązywać do miejskiego charakteru samochodu, który był zaprojektowany głównie z myślą o miejskim środowisku i krótkich podróżach.
3. Pojazd klasy miejskiej
Nash Metropolitan był jednym z pierwszych, niewielkich samochodów na amerykańskim rynku, masowo produkowanym w Wielkiej Brytanii. Wyróżniał się swoim rozmiarem na tle dużych, typowo amerykańskich pojazdów.
4. Typy nadwozia
Metropolitan był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: dwudrzwiowy sedan (hardtop) i dwudrzwiowy kabriolet.
5. Mały silnik
W porównaniu do typowych amerykańskich samochodów, Metropolitan był wyposażony w bardzo mały silnik, początkowo o pojemności 1,2 litra, później zwiększony do 1,5 litra.
6. Charakterystyczny wygląd
Charakterystyczna dwukolorowa karoseria i zaokrąglone linie nadwozia sprawiły, że Metropolitan stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów tamtych czasów.
7. Niski koszt utrzymania
Dzięki swojej prostocie i małym rozmiarom, Metropolitan był stosunkowo tani w utrzymaniu, co przyciągało klientów szukających ekonomicznego pojazdu.
8. Zmiana logo
Początkowo Metropolitan nosił logo Nash, ale po połączeniu Nash-Kelvinator z Hudson Motor Car Company w 1954 roku, logo zostało zmienione na AMC.
9. Zmiana silnika
Początkowo Nash Metropolitan był wyposażony w 1,2-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 42 KM, pochodzący od brytyjskiej firmy Austin. W późniejszych latach produkcji (od 1956 roku) silnik został zwiększony do 1,5 litra, co podniosło moc do 52 KM.
10. Maksymalna prędkość
Nash Metropolitan potrafił rozpędzić się do około 120 km/h.
11. Cena
Nash Metropolitan był jednym z najtańszych samochodów w Ameryce. W 1960 roku kosztował 1672 dolary.
12. Nietypowy bagażnik
Do 1960 roku, dostęp do bagażnika był tylko z wewnątrz, po odsunięciu oparcia tylnego siedzenia.
13. Przeznaczenie
Nash Metropolitan był projektowany jako drugi samochód w gospodarstwie domowym, przeznaczony głównie do jazdy po mieście, na zakupy lub do pracy. Dzięki niewielkim rozmiarom i oszczędnemu silnikowi był idealny do parkowania w zatłoczonych miastach.
Autor: Pasjonat
dodaj ciekawostkę
w budowie
Nash Metropolitan pytania
Czy Nash Metropolitan był produkowany w Stanach Zjednoczonych?
Nie, mimo że Nash Metropolitan był amerykańskim samochodem, jego produkcja miała miejsce w Wielkiej Brytanii, w zakładach Austin Motor Company, a następnie eksportowano go do Stanów Zjednoczonych.
Dlaczego Nash Metropolitan był nazywany „Met”?
Nazwa „Met” była skrótem od Metropolitan.
Jakie wymiary ma Nash Metropolitan?
Długość: 380 cm, szerokość: 156 cm i wysokość: 138 cm.
Jakie były najważniejsze cechy charakterystyczne Nash Metropolitan?
Nash Metropolitan wyróżniał się kompaktowymi wymiarami, dwudrzwiowym nadwoziem typu hardtop lub kabriolet, oraz unikalnym, „cukierkowym” designem, często z dwukolorowym malowaniem.
Jaką rozstaw osi ma Nash Metropolitan?
220 cm.
Ile waży Nash Metropolitan?
810 kg.
Jakiej wielkości ma zbiornik paliwa?
Zbiornik paliwa ma 40 litrów.
Ile osób mógł pomieścić?
4 osoby.
Jaką ma skrzynie biegów?
Ma 3-biegową skrzynię manualną.
Ile ma koni mechanicznych?
W zależności od wersji silnika, od 43 do 52 KM.
Jakie ma zużycie paliwa?
Około 9,8 litra na 100 km.
Jakie miał przyśpieszenie?
Potrafił rozpędzić się od 0 do 100 km w około 24 sekundy.
dodaj pytanie
w budowie
Najpopularniejsze marki samochodowe:
- Alfa Romeo ciekawostki
- Aston Martin ciekawostki
- Aston Martin DB7 ciekawostki
- Audi A4 ciekawostki
- AUDI ciekawostki
- Bentley ciekawostki
- BMW ciekawostki
- Buick ciekawostki
- Cadillac ciekawostki
- Chevrolet ciekawostki
- Chevrolet Impala ciekawostki
- Chrysler ciekawostki
- Citroën 2CV ciekawostki
- Citroën ciekawostki
- Cupra ciekawostki
- Dacia ciekawostki
- Dodge Viper ciekawostki
- DS Automobiles ciekawostki
- Ferrari 360 ciekawostki
- Ferrari ciekawostki
- Fiat ciekawostki
- Ford ciekawostki
- Ford Escort ciekawostki
- Ford F-Series ciekawostki
- Ford Model T ciekawostki
- FSO Polonez ciekawostki
- Honda ciekawostki
- Hyundai ciekawostki
- Infiniti ciekawostki
- Jaguar ciekawostki
- Jeep Cherokee ciekawostki
- Jeep ciekawostki
- KIA ciekawostki
- Łada ciekawostki
- Lamborghini ciekawostki
- Lamborghini Gallardo ciekawostki
- Lamborghini Urus ciekawostki
- Lancia ciekawostki
- Land Rover ciekawostki
- Lexus ciekawostki
- Lotus Elise ciekawostki
- Maserati ciekawostki
- Maybach ciekawostki
- Mazda ciekawostki
- Mazda MX-5 ciekawostki
- McLaren 12C ciekawostki
- Mercedes-Benz ciekawostki
- Messerschmitt KR200 ciekawostki
- Mitsubishi ciekawostki
- Nash Metropolitan ciekawostki
- Nissan ciekawostki
- Opel ciekawostki
- Peugeot ciekawostki
- Porsche 911 ciekawostki
- Porsche ciekawostki
- Renault ciekawostki
- SAAB ciekawostki
- SEAT ciekawostki
- Skoda ciekawostki
- SsangYong ciekawostki
- Subaru ciekawostki
- Suzuki ciekawostki
- TATA ciekawostki
- Tesla Model 3 ciekawostki
- Toyota ciekawostki
- Volkswagen ciekawostki
- Volkswagen Golf ciekawostki
- Volkswagen Type 2 ciekawostki
- VOLVO ciekawostki