Studebaker Champion ciekawostki

paź 28, 2025 | ciekawostki, kultowe | 0 komentarzy

Studebaker Champion to model samochodu osobowego produkowany przez amerykańską firmę Studebaker Corporation w latach 1939–1958.

Został wprowadzony na rynek jako tani, ekonomiczny pojazd, który miał uratować firmę przed bankructwem po Wielkim Kryzysie.

Ostatnia aktualizacja: 20 października, 2025

17 ciekawostek o Studebaker Champion

1. Studebaker Champion zadebiutował w 1939 roku, jako odpowiedź firmy na kryzys ekonomiczny.

2. Został Zaprojektowany od podstaw w zaledwie 20 miesięcy.

3. Jego stworzenie kosztowało firmę 4,5 miliona dolarów, ale inwestycja szybko się zwróciła, ponieważ w pierwszym roku sprzedano ponad 78 000 egzemplarzy, niemal podwajając całkowitą sprzedaż Studebakera w porównaniu z rokiem poprzednim.

4. Kluczową rolę w projektowaniu Championa odegrał słynny projektant przemysłowy Raymond Loewy, który współpracował z głównym stylistą Studebakera, Virgilem Exnerem. Ich celem było stworzenie lekkiego, ale solidnego samochodu, co zaowocowało masą własną o około 680 kg mniejszą niż inne popularne wówczas samochody.

5. Produkcja modelu Champion została wstrzymana w lutym 1942 roku z powodu przystąpienia Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej. Studebaker, podobnie jak inni amerykańscy producenci, przestawił swoją produkcję na potrzeby wojska, wytwarzając głównie ciężarówki wojskowe US6 oraz silniki lotnicze Wright Cyclone. Produkcję samochodów cywilnych wznowiono dopiero w 1946 roku.

6. Po wojnie, w 1947 roku, Studebaker zaprezentował radykalnie odmienioną stylistycznie generację Championa, która zszokowała rynek swoim futurystycznym wyglądem. Model ten, często opisywany hasłem „First by far with a post-war car”, charakteryzował się opływową karoserią z panoramiczną, czteroczęściową tylną szybą, zintegrowanymi błotnikami i płaskimi bokami.

7. Pierwsza generacja Championa (1939–1941) była napędzana sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 2,7 litra i mocy 78 koni mechanicznych. Była to prosta i niezawodna jednostka, która zapewniała autu dobrą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa.

8. W 1950 roku Studebaker Champion przeszedł kolejny odważny lifting, otrzymując charakterystyczny, „pociskowaty” przód (tzw. „bullet-nose”). Ten kontrowersyjny element stylistyczny, inspirowany lotnictwem, był pomysłem Raymonda Loewy’ego i choć dzielił opinie, na stałe zapisał się w historii motoryzacji i dziś jest najbardziej rozpoznawalnym elementem designu Studebakera z tamtego okresu.

9. Model z 1953 roku, zaprojektowany przez Roberta Bourke’a ze studia Loewy’ego, jest uważany za jedno z najpiękniejszych aut lat 50..

10. W połowie lat 50. Studebaker połączył się z firmą Packard, tworząc Studebaker-Packard Corporation. Niestety, fuzja nie rozwiązała problemów finansowych. Ostatnie modele Championa z lat 1957–1958 bazowały na skróconej ramie i nadwoziu większego modelu President, otrzymując oznaczenie „Scotsman” w wersji budżetowej, która była celowo zubożona, by konkurować ceną.

11. Nazwa Champion ostatecznie zniknęła z oferty Studebakera po 1958 roku. Jej bezpośrednim następcą został kompaktowy model Lark, który został zbudowany na tej samej, skróconej ramie co ostatni Champion, co pozwoliło firmie na szybkie wprowadzenie nowego, tańszego w produkcji auta.

Autor: motofan

12. Przez cały okres produkcji Champion był podstawowym i najlepiej sprzedającym się modelem Studebakera.

13. Jedną z najbardziej innowacyjnych cech wczesnych modeli Championa była „Planarna” niezależna przednia oś. Była to konstrukcja wykorzystująca poprzeczny resor piórowy, co nie tylko obniżało masę pojazdu, ale także zapewniało zaskakująco komfortowe jak na tamte czasy prowadzenie.

14. W 1950 roku Studebaker wprowadził do modelu Champion opcjonalną, trzystopniową automatyczną skrzynię biegów „Automatic Drive”, opracowaną we współpracy z Borg-Warner. Była to zaawansowana konstrukcja z blokadą przekładni hydrokinetycznej na najwyższym biegu, co redukowało straty mocy i zużycie paliwa podczas dłuższej jazdy.

15. Charakterystyczny „bullet-nose” z 1950 roku był nie tylko zabiegiem stylistycznym. Raymond Loewy argumentował, że centralny wlot powietrza w kształcie śmigła samolotu poprawiał chłodzenie silnika przy niskich prędkościach.

16. W 1957 roku, w obliczu kłopotów finansowych, Studebaker wypuścił ekstremalnie budżetową wersję Championa o nazwie Scotsman. Samochód był pozbawiony praktycznie wszystkich ozdób chromowanych, miał malowane na szaro zderzaki, proste kołpaki, a wnętrze wykończono tanią tekturą. Cena wynosiła zaledwie 1776 dolarów, co czyniło go najtańszym pełnowymiarowym sedanem w Ameryce.

17. Modele z 1947 roku z panoramiczną tylną szybą zyskały przydomek „coming-or-going car” (samochód, który nie wiadomo, czy jedzie, czy się cofa). Wynikało to z faktu, że tył auta był niemal identyczny jak jego przód, co stało się tematem żartów.

Autor: Tomasz

dodaj ciekawostkę

w budowie

Studebaker Champion pytania

W jakich latach produkowano Studebaker Champion?

Produkcja modelu Studebaker Champion rozpoczęła się wraz z rokiem modelowym 1939, a zakończyła się w 1958 roku. Został on zastąpiony przez model Studebaker Lark, który wprowadzono na rynek w 1959 roku.


Jaka była maksymalna prędkość Studebakera Champion?

Prędkość maksymalna Studebakera Champion zależała od konkretnego modelu i rocznika. Przykładowo, model z 1947 roku mógł osiągnąć prędkość do 125 km/h (około 78 mph). Właściciele modeli z lat 50. wspominają o komfortowej jeździe z prędkościami przelotowymi rzędu 50-60 mph (80-97 km/h), chociaż niektórzy podróżowali nimi z prędkością nawet 70 mph (około 113 km/h).​


Jakie silniki montowano w Studebakerze Champion?

Studebaker Champion był napędzany głównie przez rzędowy, sześciocylindrowy silnik (I6). W pierwszych latach produkcji, od 1939 roku, silnik o pojemności 2,7 litra generował moc 78 KM. W 1947 roku moc wzrosła do 80 KM, a w 1950 roku, po modernizacji jednostki o pojemności 2,8 litra, osiągała już 85 KM.


Ile palił Studebaker Champion?

Studebaker Champion był znany ze swojej oszczędności paliwa i wygrywał konkursy ekonomicznej jazdy. Model z 1940 roku mógł pochwalić się zużyciem paliwa na poziomie 8,63 l/100 km Właściciel modelu z 1950 roku z nadbiegiem (overdrive) raportował spalanie na trasie w granicach 9-9,4 l/100 km przy prędkościach 95-105 km/h. Inne dane dla modelu z 1950 roku wskazują na zużycie od 10,9 do 13,1 l/100 km w cyklu pozamiejskim.


Jakie były osiągi Studebakera Champion?

Osiągi modelu Champion były typowe dla samochodów z tamtej epoki. Model z 1950 roku z silnikiem o mocy 85 KM przyspieszał od 0 do 100 km/h w 18,8 sekundy. Czas przejazdu na dystansie ćwierć mili (około 400 metrów) wynosił dla tego modelu 21 sekund.


Ile kosztował nowy Studebaker Champion?

Model ten był pozycjonowany jako samochód przystępny cenowo. W 1939 roku cena podstawowej wersji Championa, dwudrzwiowego business coupe, wynosiła 660 dolarów amerykańskich.


Jaka jest obecna wartość Studebakera Champion?

Wartość kolekcjonerska Studebakera Champion jest zróżnicowana. Średnia cena sprzedaży modeli trzeciej generacji (1947–1952) wynosi około 15 000 dolarów.


Dlaczego Studebaker Champion był tak ważny dla firmy?

Sukces modelu Champion był kluczowy dla przetrwania firmy Studebaker, która zmagała się z problemami finansowymi pod koniec lat 30.. Dzięki niskiej cenie, niezawodności i oszczędności Champion stał się bestsellerem marki, a w 1947 roku stanowił ponad 65% całej sprzedaży Studebakera.​


Czy Studebaker Champion był niezawodnym samochodem?

Studebaker Champion cieszy się opinią samochodu trwałego i stosunkowo niezawodnego, zwłaszcza jak na swoje czasy.


Czy części do Studebakera Champion są łatwo dostępne?

Dostępność części do samochodów marki Studebaker jest zaskakująco dobra. Po zakończeniu produkcji samochodów firma nie zlikwidowała zapasów części, a wiele z nich jest nadal dostępnych jako oryginalne lub reprodukowane.


Jakie były najczęstsze problemy techniczne w Studebakerze Champion?

Na forach dyskusyjnych właściciele czasami wspominają o problemach z gaźnikiem, takich jak zalewanie komory pływakowej, lub o nieszczelnościach w układzie podciśnieniowym, które mogą wpływać na pracę silnika.


Czy Studebaker Champion nadaje się do codziennej jazdy?

Używanie ponad 70-letniego samochodu do codziennej jazdy jest wyzwaniem. Chociaż Studebaker Champion jest w stanie nadążyć za współczesnym ruchem miejskim i jest stosunkowo niezawodny, nie oferuje nowoczesnych standardów bezpieczeństwa ani komfortu. Większość właścicieli traktuje go jako pojazd hobbystyczny lub weekendowy, a nie jako główny środek transportu.


dodaj pytanie

w budowie